Teknologiutvikling med menneskene i sentrum
De stortrives i arbeidsmiljøet i Easee, både Hanne Vik Voster, Siri Raustein, Kenneth Bjerga og Anika Akhtar. De vil være med å forme fremtidens arbeidsliv i bedriften. Foto: Lars Idar Waage

Teknologiutvikling med menneskene i sentrum

Kraftig vekst med 380 millioner i omsetning og 130 ansatte, flat struktur og et ønske om å forme fremtidens strømnett og fremtidens arbeidsmiljø. Teknologibedriften Easee er på alles lepper om dagen.
24.juni 2021 Av Lars Idar Waage

«Normalt sett bruker Jonas første uken i måneden utenfor kontoret og deltar ikke på møter. Er derfor usikker om han kan delta, men andre fra ledergruppen deltar,» var svaret undertegnede fikk da intervjuforespørselen ble sendt til Easee. Utenkelig i mange bedrifter at øverste leder sender andre til å fronte bedriften, men så er ikke Easee helt som andre bedrifter heller.

For flat struktur er viktig i selskapet som ble stiftet i 2018 av gründerne Jonas Helmikstøl, Steffen Mølgaard og Kjetil André Næsje. Når en stor del av visjonen er å forme fremtidens arbeidsmiljø, er ledelse og tillit viktige faktorer.

– Å forme fremtidens businesskultur handler om å sette folk først, og det er min hovedoppgave. Mange sier det er viktig med folkene, men i Easee kommer du inn og kjenner en helt annen atmosfære. Her bryr folk seg virkelig, om både menneskene og miljøet, sier Siri Raustein som er Head of Culture i selskapet.

Forme egen stilling

Kultursjef er kanskje et direkte oversatt ord, og det var ikke det Raustein så for seg da hun kom inn dørene 1. februar i år. Med bakgrunn som ingeniør skulle hun lede produksjonen, men etterhvert så hun at dette ikke var hennes kall i livet. Hun ville gjøre noe helt annet, men hun visste ikke helt hva. Et møte med toppsjefen endret alt.

– Jeg satt der med hele vannverket påskrudd og gråt og visste ikke helt hva som var galt. Men jeg fortalte litt om hva jeg egentlig hadde lyst å jobbe med. Jobbe med folk, få folk til å smile, få dem til å trives, lage til arrangementer og være en tilrettelegger.
Reaksjonen til Helmikstøl var kort og konsis:

– Fint, da gjør vi det!

– Sånn ble det, vi opprettet en egen avdeling og jeg fikk 100 prosent ansvar for å sørge for at alle har det bra. Har ikke helt innsett hvor heldig jeg er som får lov til å drive med akkurat det jeg har lyst til å drive på med, eller rettere sagt ikke visste at jeg egentlig ville jobbe med, sier Raustein og smiler.

Egne verdier

Mye av driften i Easee handler om teknologiutvikling og innovasjon. I dag er det mest kjent for sine el-billadere Easee Charge og Easee Home. I fremtiden skal de ha helt ande produkter, både i hjemmet og utenfor og visjonen om å forme fremtidens strømnett vil gi enda mer mening.

– Her og nå er vi rett utenfor huset, men på sikt skal vi også inn i husene og styre strøm som styres kan. Hurtigladere er også noe som kommer, sier Hanne Vik Voster, Head of Employment.

Hun har ansvaret for å skaffe de aller beste hodene til selskapet, og å omsette rekrutteringsstrategien i praksis. I minimal grad ser de seg rundt og ser hva andre bedrifter gjør. Alt skal være rotfestet i egne verdier.

– Det høres jo litt kliséaktig ut, men det er sannheten. Her er det et genuint ønske om å sidestille alle mennesker uavhengig av alder, kjønn og etnisitet. Akkurat dette har vært veldig viktig for Jonas, og handler ikke om strategi eller taktikk, men et ekte ønske, forklarer Voster. og fortsetter:

– Tror resten av næringslivet vil ta etter. Ikke mange år siden det var snakk om å grille kandidater på jobbintervju. Vi jakter ikke
den perfekte CVen, men vil tiltrekke oss den perfekte match. De som jobber her har tro på selskapet og tillit til at de får et godt liv her.

Ambassadører

En av dem som bobler over av entusiasme når hun snakker om arbeidsgiveren sin er Anika Akhtar. Hun begynte i innovasjonsavdelingen i midten av januar. Tilliten som gis tidlig, og at du blir hørt gjør at du utvikler deg videre både faglig og personlig, mener hun.
– Grunnen til at vi kan vokse så mye i fremtiden er fordi det ikke blir satt noen rammer for oss. Easee lar deg tenke fritt. I mange bedrifter kan det være at folk tenker litt at «nei, de unge kommer rett fra skolebenken», men her skjer ting og ledelsen hører på deg, sier Akhtar.

Hun er med andre ord en glimrende ambassadør for selskapet og dets verdier. Noe som er et bevisst valg ved å gi folk
tillit og sette menneskene først. Alle ansatte fungerer som ambassadører i møter med venner, famile, kjente, kunder og leverandører. På den måten får selskapet spredd sine verdier utover den nære kretsen.

– Generasjonene over meg tenkte kanskje i mindre grad over at de var ambassadører for arbeidsgiveren. De hadde et klarere skille mellom jobb og hjem, og mange snakket nok i mindre grad om jobben sin hjemme eller blant venner. Nå er skillelinjene mer utvasket, sier kommunikasjonsansvarlig Kenneth Bjerga.

Rollemodeller

Han tror også at det å vise frem disse verdiene i hele kommunikasjonen er viktig, og at skillet mellom intern- og eksternkommunikasjon er mindre viktig i fremtiden.

– Jeg synes de skillene hos oss er nesten usynlige, vi er ganske åpne. Det finnes ingen strategi for dette, men jeg tror at andre som vil ta samme retning, rett og slett må åpne mer opp, sier han og får støtte fra Hanne Vik Voster:

– Alle her ønsker å være gode rollemodeller for unge og for våre barn. Mange av rollemodellene i dag er opptatt av mote, interiør, kropp og trening. Jeg savner rollemodeller som viser hvor kult business kan være, og hvor inspirerende det kan være å jobbe i et miljø som Easee, sier hun.

Akhtar forteller om et eksempel der en ansatt i en annen bedrift sa at vedkommende gledet seg sånn til at det snart var helg da gikk det opp et lys for henne, at hun ikke tenkte helt på samme måte.

– For meg er det veldig spennende å høre at de andre også sier dette. For meg har det blitt helt naturlig. I dag har jeg ingen forventninger til at det snart er helg. Et bevis på at jeg trives godt på jobb.

Alder uvesentlig

Likevel - det betyr ikke at folk bare skal jobbe, snarere tvert i mot. Fritid og familieliv settes høyt i Easee, og de skal som andre lære for å bli bedre hele tiden. Både av andre og hverandre.

– Det er viktig å ikke bade i egen godhet. Jeg sier til alle nyansatte at vi skal lære av andre, vi skal lære av de nye og ønsker å være en plass der alle lærer av alle - samtidig som vi skal jobbe med og tåle tilbakemeldinger på de tingene vi ikke er gode nok på, sier Voster.

– Easee er ikke for alle, skyter Bjerga inn.

Diskusjonen rundt unge i arbeidslivet mener de alle er viktig. Easee har en snittalder langt nede på 30-tallet, og mange unge i ledelsen. Myten om at dersom du er veldig ung så er du ikke kvalifisert, vil de avmytifisere. Samme med de med høy alder.

– De unge tenker gjerne at jeg er så ung, mens andre har jobbet så lenge, mens de eldre gjerne tenker på at det er så mange unge her som kan så mye og er så oppdaterte, men dette er nok mer enn myte enn sannheten, mener Voster.

Akkurat det får Anika til å nikke gjenkjennelig.

– Å holde seg oppdatert handler ikke om alder. Lær deg de tingene du har lyst til å lære. Om du er 54 eller 24 har ingenting å bety så lenge du har lyst å jobbe med det du liker og ønsker å holde deg oppdatert. Så lenge du er interessert selv, så er ikke dette et problem, sier hun.

Designpriser

For til syvende og sist handler det om menneskene bak papiret. Menneskene bak CVen, hvem de er, hvilke verdier de har og hva de vil med både livet og yrkeskarrieren.

– Husk at du skal ikke jobbe med en CV, du skal jobbe med et menneske. Jeg tror unge i dag er mer opptatt av menneskene de jobber med, mer enn hva de kan på papiret. Så må vi gå bort fra prestasjonsfokuset og tenke at alt ikke skal være perfekt. Det er noe som heter lykkelig også, sier Siri Raustein.

– Og ikke minst takknemlighet. Det er en dyd i Easee. Vi har satt pris på ting helt fra den første kaffetrakteren i den spede oppstarten, til alt det flotte vi har rundt oss nå, skyter Voster inn.

Tidligere i år har selskapet fått to designpriser for sine hjemmeladere, både fra norske DOGA, men også internasjonale Red Dot. En enorm anerkjennelse, ikke bare for selve det estetiske ved designet, men også formålet og at design har en funksjon. Men selv om det er et selskap som lager billadere, er det bare et ladeselskap?

– Vi er et teknologiselskap og det vil bli tydeligere og tydeligere etterhvert som flere produkter kommer. Og vi SKAL forme fremtidens strømnett og fremtidens arbeidsliv, sier de nærmest i kor.

Andre liknende nyheter

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.