Trainee Sørvest gir drahjelp i jakten på de beste hodene

Har du behov for å rekruttere unge, motiverte, topp kompetente medarbeidere? I så fall bør du ta en nærmere titt på hva Trainee Sørvest kan tilby.
09.desember 2021 Av Frode Berge

Enhver bedrift eller virksomhet med ambisjoner om å være konkurransedyktig og attraktiv,
har behov for jevnlig påfyll av dyktige, motiverte, faglig oppdaterte medarbeidere. Med de omstillingsutfordringene som regionen står ovenfor, blir ikke dette behovet mindre. Samtidig har vi et arbeidsmarked i kraftig bedring, og kampen om de beste hodene drar seg til. Trainee Sørvest er et program som både sikrer deltakende bedrifter tilgang på de beste hodene, og gir ambisiøse nyutdannede spennende jobbmuligheter.

I tillegg bidrar prosjektet til å utvide nettverkene for alle som deltar. Vi snakker rett og slett om et fullbåret Kinderegg!

Trainee Sørvest er samarbeidsprosjekt mellom Universitet i Stavanger, Næringsforeningen og Personalhuset. Prosjektet har som mål å beholde, samt tiltrekke seg kompetanse til bedriftene i vår region.

Programmet fikk sitt fotfeste i 2019 og i 2020 startet første kull av i alt 15 traineekandidater. I 2021 var 17 nye på plass, Trainee Sørvest har en ambisjon om 25 kandidater til oppstart i 2022. Per dags dato er det 25 bedrifter knyttet til ordningen og vi har fortsatt plass til flere.

Med voksende kompetansebehov ønsker flere og flere bedrifter å sikre seg kompetanse tidlig og programmet vil lyse ut hovedbolken av stillinger i slutten av januar 2022. Programmet tar også sikte på stillingsutlysninger i mars for de som ikke rekker å bli med i januar.​​

Bredde og mangfold

Rosenkilden har tatt en nærmere prat med fire av bedriftene som deltar i Trainee Sørvest for å dele erfaringer: Sum (regnskap og rådgivning), SR-Group (logistikk), SAR (avfallshåndtering) og Grensesnitt (utvikling av digitale løsninger). Samlet gir disse bedriftene en god indikasjon på spennvidden og mangfoldet blant deltakerne i programmet.

– Et selskap som Sum opplever hard konkurranse om de beste hodene. For oss er programmet en god kanal for rekruttering av dyktige medarbeidere. Traineene hos oss er høyt motiverte og lærevillige. Kort sagt en ressurs for bedriften, sier Marie Grastveit og Anne Lene Erikstad i Sum.

– For SR-Group bunnet motivasjonen for å delta i Trainee Sørvest i behovet for påfyll av akademisk kompetanse i administrative stillinger. Vi hadde først en trainee med utdanning innen HR. Dette året har vi tatt en med kompetanse innen Supply Chain Management. Vi opplever at traineene er gode bidragsytere i driften. Vi håper å beholde dem, og vi har langsiktige planer dem, sier Roy Kristensen og Gustav Sanne-Gundersen i SR-Group.

Tor Olav Schibevaag i SAR leder en bedrift i omstilling, og med sterkt fokus på bærekraft. I en slik situasjon er verdien av faglig sterke, unge, topp motiverte medarbeidere ekstra høy.

– Vi har sydd sammen et eget program for traineene internt hos oss. Sammen med våre mer erfarne medarbeidere bidrar de aktivt i utformingen av nye løsninger, og de får handlingsrom til å utfordre det bestående, forteller Schibevaag.

Som utvikler av digitale løsninger, driver Grensesnitt i en bransje der konkurransen om de beste folkene er knallhard. Bedriften har deltatt i programmet fra starten av, og kandidaten som ble tatt inn det første året, er nå fast ansatt.

– Deltakelsen i Trainee Sørvest har vært veldig verdifull for oss, og sikret oss tilgang på veldig dyktige medarbeidere. Mye av grunnen til suksessen ligger nok i den grundige og profesjonelle seleksjonsprosessen av kandidatene, som uføres av Personalhuset, Næringsforeningen og UiS, sier Tollaksen.

Nettverk

I tillegg til den merverdien den enkelte traineen tilfører de deltakende bedriftene, understreker samtlige betydningen av de nye nettverksmulighetene som Trainee Sørvest gir. Som en del av programmet arrangeres det jevnlig fellessamlinger der både alle traineene og mentorene deres deltar. Her gis det faglig påfyll, og her skapes det nye nettverk.

Bedriftene påpeker videre at de som deltakere i programmet selv har et stort ansvar for å bruke tilstrekkelig med tid og ressurser for å legge til rette for kandidatene. Hvis dette blir gjort på skikkelig vis, er anbefalingen og oppfordringen til andre bedrifter krystallklar: Delta i Trainee Sørvest!

For mer informasjon om Trainee Sørvest trykk her.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…