TV-aksjonen ringer din bedrift
Foto: Paul Wu/Redd Barna

TV-aksjonen ringer din bedrift

I år går TV-aksjonen til Redd Barna og deres arbeid med å hjelpe barn som er rammet av krig og konflikt. Sammen skal vi gi over 100.000 barn et pusterom fra krig, og gi dem muligheten til å leke, lære og leve i fred. Tradisjonen tro bidrar næringslivet i regionen gjennom ringedugnad den 18. oktober.
16.oktober 2023 Egil Hollund

Onsdag 18. oktober samles ringere fra kommuner og næringsliv både i sørfylket og nordfylket for å be om bidrag til årets aksjon. For sjuende året på rad er Stavanger konserthus vertskap for næringslivsdugnaden i Stavanger.

– Samtidig foregår dugnader både i Haugesund og Egersund, og i enkelte mindre kommuner i fylket, forteller Anders Dahle Vedholm, fylkesaksjonsleder i TV-aksjonen i Rogaland.

Regionen har de siste årene plassert seg helt i toppen når det gjelder innsamlede midler. Stavanger kom på førsteplass blant storbyene i landet, med Sandnes som en god nummer to, og Rogaland på topp blant fylkene. Næringslivsdugnadene i regionen brakte inn over 6,7 millioner kroner, der nesten fire millioner kom fra Stavanger.

– Vi setter veldig stor pris på at næringslivet stiller opp, og satser på å gjenta suksessen også i år, sier Vedholm, og legger til:

– Så er det bare å vente på at noen av ringerne våre tar kontakt med din bedrift 18. oktober.

Næringsforeningen sitter også i år i fylkesaksjonskomiteen for TV-aksjonen, sammen med en rekke andre organisasjon og aktører i regionen. Det er fylkesordfører Marianne Chezak som leder denne komitéen.

Gi barn et pusterom fra krig

I år går pengene til Redd Barna og deres arbeid for barn som rammes av krig og konflikter. Selve aksjonsdagen er søndag 22. oktober.

– Hvert sjette barn i verden vokser opp i krig og konflikt, og det har aldri vært så mange barn på flukt som nå. Det betyr over 450 millioner barn som hver eneste dag blir utsatt for krigens brutaliteter, sier Vedholm.

Han forteller at årets aksjon skal gi barn et pusterom til å være barn, til å leke, lære og leve i trygghet, med støtten de trenger fra de rundt seg.

– Vi skal også gi barn som har flyktet til Norge muligheten til å føle mestring og bli inkludert i sitt nye nærmiljø. I 2022 kom 40.014 asylsøkere til Norge. 11.190 av dem var barn. Aldri før har så mange mennesker bedt om beskyttelse i Norge.

Frivillige er de ekte heltene

Redd Barna er til stede der barna trenger det, og bidrar til at barn, og de som stiller opp for dem, får den hjelpen de trenger.

– Det er de frivillige og feltarbeiderne i nærmiljøet som er de ekte heltene. De bidrar til at barna får en tryggere barndom. Derfor går midlene til tiltak som gjør familiene, skolene og nærmiljøene tryggere for barn, forklarer Vedholm.

– Sammen skal vi hjelpe barn med å håndtere vonde opplevelser, gi helsehjelp og riktig ernæring, gjenforene barn og familier som er kommet bort fra hverandre, sikre trygg vei til og fra skolen og trygge klasserom der barna kan lære. Vi skal også tilby barn trygge områder i nærmiljøene der de kan leke og le, sier han.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.