Kan du hjelpe flyktninger med pc-utstyr?
Inger Tone Ødegård er strategidirektør i Næringsforeningen

Kan du hjelpe flyktninger med pc-utstyr?

Næringsforeningen oppfordrer sine medlemsbedrifter til å bidra med pc´er og teknisk utstyr til bruk for ukrainske flyktninger i regionen.
04.april 2022 Av Ståle Frafjord

Foreningen er  i gang med et koordinerende arbeid, og planlegger flere arrangementer som tar sikte på å engasjere næringslivet som ønsker å bistå flyktninger fra Ukraina.

Et av tiltakene knytter seg til behovet for pc´er og elektronisk utstyr, og flere bedrifter har allerede engasjert seg.

- Det vi har snakket med Ukrainsk forening om, og som de definerer som noe av det viktigste tiltaket, er behovet for pc-utstyr. En ting er det behovet studenter har, men det er også slik at selv om det er en pc og en printer på et mottak, så vil ikke det dekke det behovet som alle brukerne har. Det er NAV som koordinerer alt som har med jobb og tilrettelegging, men vi som næringsforening ønsker å være en brobygger. Hvis de flyktningene som nå ønsker å delta i arbeidslivet skal kunne skrive cv, følge med og se hva som er ledig, da trenger de utstyr. Derfor er det en sterk oppfordring til alle bedrifter som sitter med ekstra utstyr om å ta kontakt, slik at dette slik at det kommer ut på mottakene, sier strategidirektør i Næringsforeningen, Inge Tone Ødegård.

Umiddelbart
IT-selskapet Bouvet responderte umiddelbart på oppfordringen etter at Ødegård fortalte om prosjektet i Næringsforeningens TV-sending fredag, og har allerede gitt 12 laptoper.

– Hva gjør bedriftene som nå vil bidra?

– Arbeidet med å koordinere og fordele PC utstyr ivaretas av SAPS (Stavanger Active People Society) og Stavanger kommune.  Kontaktperson Herve Gaudin, tlf. 917 52 340, og det er bare å ta kontakt med Herve for nærmere informasjon så raskt som mulig, sier Ødegård.

Det er etablert et mottakssenter og verksted for PC utstyr hos Creator Maker Space på Forus. Utstyr blir logget, renset for data, merket og fordelt til mottakssentre basert på behov i samarbeid med Ukrainsk forening.

Andre liknende nyheter

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…