STATSBUDSJETTET: – Vi rammes fortsatt hardere
– Det er skadelig og konkurransevridende for vår del av landet at vi har høyere priser på strøm, sier Harald Minge.

STATSBUDSJETTET: – Vi rammes fortsatt hardere

Regjeringen holder fast ved den ekstra høye arbeidsgiveravgiften og det foreslås ingen tiltak for å utjevne de ekstreme prisforskjellene på strøm for næringslivet. – Det betyr at denne regjeringen fortsatt straffer næringslivet i vår region, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.
06.oktober 2023 Egil Hollund

Det kom ingen sjokk da finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) la fram Støre-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024. Vindkraftkommunene kan juble for mulighetene til høyere inntekter gjennom grunnrenteskatt på vindkraft, samferdselsinvesteringene gjennom Bymiljøpakken og Rogfast fortsetter. Høyprisbidraget på vannkraft fjernes også fra 1. oktober. For Rogaland betyr dette siste at Lyse kan ta investeringsbeslutning på Røldal og gå i gang.

KLOKKEN 14.00 I DAG KOMMENTERER VÅRT EKSPERTPANEL STATSBUDSJETTET!

– Selv om innslaget for den ekstra høye arbeidsgiveravgiften heves fra 850.000 til 750.000 kroner, vil det fortsatt ramme kompetansearbeidsplasser i næringslivet ekstra hardt. Vi har en høy andel i denne kategorien, folk som bidrar til høy verdiskaping i privat virksomhet. Dette ønsker altså regjeringen å fortsette å skattlegge ekstra kraftig, påpeker Minge.

Sørvestlandet har hatt betydelig høyere strømpriser enn resten av landet så langt i år. Dette bidrar til høye inntekter for staten. Likevel foreslår ikke regjeringen gjennom statsbudsjettet tiltak som ville kunnet utjevne denne forskjellen.

– Det er skadelig og konkurransevridende for vår del av landet at vi har høyere priser på strøm. Jo lengre det får fortsette, jo mer skade kan det gjøre. Når vi leser statsbudsjettet, ser det ikke ut til at det blir noen endring på dette med det første, påpeker Minge.

Her er statsbudsjettet for vår region, kort oppsummert:

• Oljepengebruken øker med 49,8 milliarder kroner. Dette er en betydelig økning fra 2023 målt i antall kroner. Oljefondet har vokst ganske mye i 2023. Vi havner da på en oljepengebruk på 2,7 prosent, litt under handlingsregelen på tre prosent.
  • Budsjettimpulsen er nær nøytral, noe som er positivt for renteutviklingen.
  • Regjeringen forventer en prisvekst på 3,8 prosent. Det betyr at vårens lønnsoppgjør kan bli enda en kostbar affære når arbeidstakere skal hente inn tapt kjøpekraft og kompensere for ytterligere prisvekst.
  • Høyprisbidraget på vannkraft fjernes fra 1. oktober 2023. For Rogaland betyr det at Lyse kan ta investeringsbeslutning på Røldal og gå i gang.
  • Grunnrenteskatt for vindkraft innføres. Vil ligge på 35 prosent, og en del av inntektene skal tilfalle vertskommunene. Regjeringen vil komme med et tilleggsforslag i forbindelse med revidert statsbudsjett i juni 2024, hvor en forslår fordelingsnøkkel og så videre.
  • Rassikring, tunnel og utbedring i Rødsliane får kun forberedende midler. Prosjektet må til KS2 og endelig kostnadsramme og vedtak kommer senere. Dette betyr en utsettelse av prosjektet som allerede er utsatt flere ganger.
  • Ingen ting nytt innen samferdsel i vår region. Det kommer penger til Seljestad-Røldal. Ellers følger Staten opp sin andel i bymiljøavtalen. Rogfast, Transportkorridor Vest, Hove-Osli fortsetter og det ligger noe etterbetaling inne på Rogfast og Eiganestunnelen.
  • Det kommer en økning i bevilgningene til Nye Veier på 400 millioner kroner. Det er kompensasjon for prisstigningen. Det betyr at ingen nye prosjekter settes i gang, som betyr nok et års utsettelse av fire felt til Kristiansand.
  • Det blir en vekst i frie inntekter for kommunene på 4,4 prosent i snitt i Rogaland. Nasjonalt er snittet 4,7 prosent.
  • Arbeidsledigheten er stipulert til to prosent, altså en svak økning.
  • Den ekstra høye arbeidsgiveravgiften for inntekter over 750.000 kroner reduseres. Det gjøres ved å heve innslagspunktet til 850.000 fra 750.000. Dette vil føre til at Rogaland fortsatt blir særlig rammet, ettersom lønnsnivået i flere bransjer i Rogaland er høyer enn resten av landet.
  • Det er forslag om endring i beregning av formuesverdi for næringseiendom. Dette vil gi skattelettelser utenfor storbyene. Provenytapet for staten anslås til 450 millioner kroner. Dette betyr lavere formueskatt i distriktene, men ikke i byene.
  • Inntektsskatten for personer med inntekter under 800.000 kroner reduseres samlet med 400 millioner kroner. Det blir med andre ord minimalt fordelt på hver enkelt.
  • Selskapsskatten og utbytteskatten holde uendret.
  • Regjeringen vil nok mene budsjettet er en styrking av arbeidslinja. En vil gjøre det mer skattemessig lønnsomt å arbeide.

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…