23.sep

Bygg- og anleggsskolen: BIM, VR og AR

Hva er egentlig bygningsinformasjonsmodellering (BIM) og hvordan bruker vi dette optimalt? Og har virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) et stort bruksområde i bygg- og anleggsbransjen? Bygg- og anleggsskolen begynner høsten med BIM, VR og AR – sammen med Mads Fjeld og Anna Aabø fra Fagskolen.

Er din virksomhet oppdaterte på BIM og hvordan dette kan gjøre prosessene mer effektive og ikke minst bærekraftige? Vi tar for oss ulike bruksområder for BIM med eksempler fra regional industri, arbeidsflyten i en BIM-prosess – samt BIM og bærekraftige løsninger. Vi får presentert flere studentprosjekter og legger opp til dialog med deltakerne.
VR og AR er også for full fart inn i bransjen. Hvordan utnytter vi potensialet i en teknologi som for alvor er på vei til å bli allemannseie?
For å gi oss svarene har vi med oss Anna Aabø og Mads Fjeld fra Fagskolen i Rogaland. Fagskolen har over en treårsperiode utviklet og startet opp undervisning i BIM. I dialog med næringslivet i regionen har skolen definert kurs og opplæring som bransjen etterspør.

Bygg- og anleggsskolen
Bygg- og anleggsskolen er Næringsforeningens faglige møteplass for bygg- og anleggsbransjen i Stavanger-regionen. Vi følger opp arbeidet til det offentlige initiativet Bygg21, som nå er avsluttet. Vi vil fortsette å bidra til at næringen realiserer sitt potensial ved å motivere, utfordre, samordne og stimulere næringen til å bli mer kunnskapsbasert og effektiv – og kontinuerlig sette aktuelle temaer på dagsorden.

Høstens samlinger i bygg- og anleggsskolen:

23.09 BIM, VR og AR.

10.11 Bærekraft i bygg- og anleggsbransjen.

08.12 Samarbeid og samhandling i team.

KLIKK HER for å melde deg på alle samlingene samlet; enkelt og til en fordelaktig pris!

Bygg- og anleggsskolen presenteres i samarbeid med Site 4016 og Smedvig:

For mer informasjon, vennligst kontakt Egil Hollund i Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før arrangementets start.

COVID-19

>> Det skal være trygt å besøke oss! Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og norske myndigheter for å sikre at våre møteplasser er trygge. Alle deltakere skal framvise gyldig koronasertifikat/negativ test. Klikk her for gratis koronatest. Vi ber deg sette deg inn i våre krav og rutiner HER, før du kommer.

08.00 Registrering og frokost.

08.25 Velkommen, ved Egil Hollund, Næringsforeningen.

08.30 BIM, bærekraft og Fagskolen Rogaland, ved Anna Aabø, lektor, Fagskolen i Rogaland.

08.40 Hva er BIM, og hvordan det kan brukes i BA-bransjen, ved Mads Fjeld, lektor, Fagskolen i Rogaland.

09.05 Presentasjon av studentprosjektet «Garasje til naboen», ved Mads Fjeld​, lektor, Fagskolen i Rogaland.

09.15 PAUSE

09.30 Hva er VR/AR og hvordan blir det brukt? ved Alexander Petterson og Christian Lie, Fagskolen i Rogaland.

09.40 Presentasjon av studentprosjekt, VR/AR, ved Alexander Petterson og Christian Lie​, Fagskolen i Rogaland.

10.15 Kompetanseundersøkelse, ved Mads Fjeld​, lektor, Fagskolen i Rogaland.

10.25 Oppsummering.

10.30 SLUTT

Foredragsholdere

Mads Fjeld

Mads Fjeld er utdannet byggingeniør og senere videreutdannet til geotekniker. Han har nylig startet som lektor ved Fagskolen i Rogaland, og har tidligere jobbet båe som både konstruktør av trekonstruksjoner og som geoteknisk rådgiver.