Disse bedriftene får nå trainee-er

For at Trainee Sørvest skal fungere må man få bedrifter med på laget. 15 bedrifter er med fra starten og her kan du lese hvem som er med og hvilke forventninger de har til programmet.
24.august 2020 Av Lars Idar Waage

Fredag var alle trainee-kandidatene samlet på Rosenkildehuset sammen med mentorer, prosjektleder Kristine Berg Marhaug, Christin Møller fra Personalhuset og Berta Lende Røed fra Fuel IT. Målet var å bli bedre kjent med både kandidater og bedrifter.

– For en gjeng modige og engasjerte bedrifter, sier prosjektleder Marhaug entusiastisk og fortsetter:

– Jeg forventer at de setter av tid til kandidatene og at de involverer seg i mentorprogrammet. Så håper jeg de vil gi trainee-ene utfordringer de kan vokse på og dele litt fra hverdagen slik at vi andre kan bli kjent med hver og en av bedriftene som deltar i Trainee Sørvest.

LES OGSÅ: Her er årets trainee-kandidater

Det har vært en travel vår med rekruttering til de ulike stillingene. Nærmere 500 søknader kom inn etter utlysningene og flere bedrifter har tatt inn to kandidater, selv om de egentlig bare skulle ha én.

– Akkurat det viser jo at vi har fått tak i fantastisk gode kandiater, sier hun.

Neste august skal et nytt kull i gang, og utover høsten skal prosjektlederen sikre nye traineestillinger. Målet er å ha enda flere i gang om ett år, så arbeidet er nå å presentere programmet for bedrifter som ønsker å være med i 2021.

– Jeg skal selvsagt ut og presentere dette for bedrfitene, men dersom du tenker at dette kan være midt i blinken for din bedrift, så ta gjerne kontakt, sier Marhaug.

Dette er årets trainee-bedrifter:

Grensenitt

Kontaktperson: Bjørnar Tollaksen

Antall Ansatte: 5

Forventninger til året som kommer: Perosnlig og faglig utvikling for trainee-ene. Gode verktøy til bruk i bedriften, og lære bedre å ta i mot unge og nyutdannede ansatte. Bygge bedre teamkultur i bedriften.

SR-Group

Kontaktperson: Roy Kristensen

Antall ansatte: Ca 140

Forventninger til året som kommer: Engasjert og interessert trainee som utfordrer oss og bidrar til positiv utvikling av organisasjonen. Nye impulser og utvikle en fremtidig leder, samt at programmet bidrar til at kandidaten får god input og bygger nyttige nettverk.

Conta

Mentor: Petter Rasmussen/Aamund Berge

Antall ansatte: 50

Forventninger til året som kommer: At Trainee Sørvest arrangerer sosiale events for å knytte trainee-ene sammen, at trainee-programmet fører til fast ansettelse og at trainee-en lærer seg minst frem lokale dialektord eller uttrykk :-D

Sparebank 1 SR-Bank

Mentor: Erlend Moen

Antall ansatte: Ca 1100

Forventninger til året som kommer: Dette er nytt for oss så jobber enda med å finne en god struktur på dette. Det absolutt viktigste for meg er å sette av nok til til å følge opp vår trainee på best mulig måte. Vel så viktig er det å la ham «slippe tøylene» og la ham vise hva han kan og hva han kan utfordre oss og det som vi ser på som etablerte sannheter.

SAR

Annelise Naaden

Antall ansatte: Ca 270

Forventninger til året som kommer: Ny fersk kunnskap fra traineekandidatene som blir tilført SAR. Vi skal dele av vår erfaring og forventer et spennende år for begge parter med godt faglig og sosialt opplegg. Dette vil gi en god start på arbeidslivet for kandidatene. Samtidig får bedriftene tilført ny kunnskap og nye perspektiver på oss som firma. Gleder oss til dette året!

Eigersund kommune

Mentor: Kari Richardsen

Antall ansatte: 1400

Forventninger til året som kommer: Gi en god inngang til arbeidslivet. Ønsker en nyutdannet fagperson og at teamet har med folk i ulike aldersgrupper og med ulik kompetanse,

Xait

Mentor: Arne Trodahl

Antall ansatte: Ca 30

Forventninger til året som kommer: Bli utfordret på egen kunnskap og formidlingsevne, lære ny teknologi og få etablert et godt utgangspunkt for samarbeid.

Bertelsen og Garpestad

Mentor: Håkon Kvia

Antall ansatte: Ca 230

Forventninger til året som kommer: Økt forståelse for nye ideer og metorder. Skape nye relasjoner og bli flinkere på å bli kjent. Økt selvinnsikt og lære av trainee-ene.

Stavanger kommune

Mentor: Karen Hirth Thorsen

Antall ansatte: 11.000

Forventninger til året som kommer: Utveksling av erfaring mellom trainee og meg. Det blir spennende å både gi støtte og bidra til utvikling. Jeg tenker at trainee-ene blir et viktig bidrag for oss i organisasjonen og vil gi oss nye perspektiver og innspill på både hvordan vi jobber og hva vi kan forbedre og utvikle videre.

IVAR

Mentor: Ingvill Kjellesvik

Antall ansatte: 250-300

Forventninger til året som kommer: Faglig og personlig utvikling

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…