Smarte byer, smarte selskap, men smarte nok?

Norge – og Stavanger-regionen – har satt mye fokus på smarte, digitale løsninger og smarte, digitale selskap; men er vi egentlig smarte nok? Hvordan presterer vi egentlig mot de beste utenlands?
03.juli 2023 Av Christian Rangen, investor, seriegründer og rådgiver

De siste årene har jeg hatt gleden av å møte, bli kjent med og investere i et stort antall ‘smart energy’ startups. Som arbeidende styreleder i Link Capital har vi nå bygget opp tre fond med 75 investeringer på tvers av Europa. Energy Transition & Software is Eating the World er investeringsfokuset. Gjennom nettverk og bekjentskap har vi møtt, snakket med og jobbet tett med hundrevis av selskap innen dette området.

Kort oppsummert, vi har blitt kraftig imponert.

Smartere
I Danmark utvikler FX en software som overvåker og regulerer strømnettet. Dette bidrar til at kraftig el-bil ladeinfrastruktur som trekker mye strøm på svake strømnett nå blir langt smartere inn i infrastrukturen. Konsensen for både ladeoperatører og strømselskap er at man kan rulle ut langt kraftigere el-bil ladere mye raskere, uten å måtte øke tilførselen av strøm til stedet, noe som krever vesentlige investeringer i strømnettet. Selskapet har allerede et internasjonalt team, et internasjonalt styre og vokser i rakettfart på tvers av Europa og inn i USA.

I England har neste generasjons smart hjem selskap TW utviklet ‘the brain of the home’. Deres elegante smarthjemløsning kombinerer egen hardware og software til en kraftfull løsning. Etter å ha sett deres løsning i praksis, kan den bare kalles neste generasjon smart hjem, som samtidig ligger flere skritt foran de løsninger vi har utviklet her hjemme.

Lederposisjon
I Danmark har MT bygget opp det som nå kalles ‘Google Android for the EV industry’. På knappe to år har de hentet inn 500MNOK i internasjonal investorkapital, ansatt 150 personer og skalert til en global lederposisjon i sitt felt. Underveis har de bygget opp et imponerende internasjonalt salgsnettverk og ansatt country managers i alle de viktigste markedene.

Så, tilbake til Norge og Stavanger-regionen. I løpet av de siste 12 årene har jeg personlig hatt gleden av å følge mange av våre lokale oppstartsbedrifter og sett deres utvikling på tett hold. Noen av disse har lykkes (så langt), andre har lykkes og bremset opp igjen, mens andre igjen har blitt sittende på stedet hvil her lokalt. Nå som jeg har primært jobbet utenlands, og sett 1000-vis av internasjonale selskap er det særlig tre refleksjoner som sitter igjen.

Tenk internasjonalt fra dag en
Det viktigste punktet er å våge å tenke internasjonalt fra dag en. «Vi ser mot Lyse, Eviny og Hafslund», hører vi ofte. Det er fint, men det ikke nok. Langt i fra. Vi må erkjenne at Norge er et lite marked, Rogaland enda mindre. Skal vi klare å bygge noe som er skikkelig, så må vi klare å komme oss ut i et globalt marked. Dette er ikke noe som skjer «senere». Det er noe som skjer fra dag én.

Når Max i Danmark bygger FX, har han allerede sikret seg kunder i Tyskland, Sveits og USA. Ikke bare Indre København.

Tørr å bygge team, hente penger internasjonalt.
Det neste punktet er viktig, men enda mer krevende. De beste selskapene klarer å hente talent, partnere, styremedlemmer, advisory boards og kapitalintensive investorer utenlands. Et av styrende jeg sitter i, i England, har en imponerende gruppe medlemmer i styret og advisory board. Tidligere topp-sjef i tysk bilindustri med erfaring som venture investor i USA, tidligere tysk teknologi-gründer, tidligere Amazon direktør i Palo Alto, fransk og amerikansk toppledere fra el-bil bransjen i USA, tidligere investeringsdirektør fra City i London og et meget kompetent gründer team. Disse styremøtene gir vidsyn, perspektiver og et imponerende nettverk. Når selskapet nå har hentet penger står det Brasil, USA, England, Sveits, Norge, Tyskland og Estland på adressene.

Denne typen internasjonale nettverk og perspektiv finner vi alt for sjelden hos våre lokale bedrifter. Ofte må vi ha en alvorsprat om hvorfor man egentlig trenger et styre til å begynne med, og investorkapital, det henter man på Jæren eller utenfor Bergen.

Global konkurranse
Innse at vi har en global konkurranse og vi må jobbe enda smartere, enda raskere.
Det siste punktet går på god gammeldags arbeidsmoral eller ‘work capacity’. Selskapene vi konkurrerer med jobber ofte døgnet rundt, har en brennende motivasjon for å lykkes og leverer raskere enn selv jeg trodde var mulig. De har en arbeidsflyt som flyr, en effektivitet og en evne til å få ting gjort som er helt unik. Dessverre, litt for ofte, ser vi våre lokale gründere kaste bort tid på events, møter og nettverk som er helt feil for dem. Deres arbeidseffektiv er lav og ting tar rett og slett for lang tid. Over ett eller fire år, blir dette en vanvittig varisjon mellom et selskap som leverer og et selskap som jobber for sakte. Ta dette ut i et internasjonalt marked og selskapene fra regionen blir ofte sittende igjen på perrongen.

Men, vi velger å være positive. Det skjer spennende ting. Det utvikles nye selskap, det lages nye teknologier som finner betalende markeder; men vi må klare å gjøre det bedre, vi må klare å gjøre det raskere og vi må klare å gjøre det smartere. Hvis ikke blir vi raskt sittende igjen som olje-regionen som spratt tilbake.

Andre liknende nyheter

B2B Speed-dating: – Dette må vi gjøre igjen

I løpet av en time fikk Connie H. Meling i Folkehallene og Simen Clementsen i Xceed deite 12 andre personer/selskaper. – Utrolig kjekt, spennende og v…

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.