Unge vil styre mer
Styrekandidatene er et prosjekt som skal bidra til å få flere unge inn i styrene til lokale bedrifter og virksomheter. Prosjektet blir administrert av næringsforeningens Elianne Strøm Topstad (i midten). Rikke Avaldsnes (Kolumbus) og Mauricio Londono (Q10) blant dem som har fått styreinnpass i forbindelse med prosjektet. Foto: Frode Berge

Unge vil styre mer

Rikke Avaldsnes og Mauricio Londono er blant de få «unge og lovende» i regionen som har vært heldige nok til å skaffe seg styreerfaring. Det gir mersmak. Skjønt heldige... Det kan argumenteres godt for at det faktisk er selskapene som åpner opp styrerommene som er de heldige, men mer om det senere.
28.juni 2021 Av Frode Berge

Styrekandidatene
Etablert i 2017 av ressursgruppen U37. Både private og offentlige virksomheter kan delta i programmet InterSearch er samarbeidspartner i utvelgeses- prosessen, og jobber tett med styrene for å kartlegge kandidatene. Styrene forplikter seg til å aktivt følge opp kandidatene i den perioden disse tiltrer styret. Deltakelse er gratis. Søknadsfristen for Styrekandidatene 2022 er i november 2021.

Idenne utgaven av Rosenkilden retter vi et særlig søkelys på verdien av å gi unge medarbeidere en mer framtredende plass i bedrifter og virksomheter.

Hvis en Stavanger-region i sterkt omstillingsmodus virkelig skal ta denne utfordringen på alvor, må flere skarpskodde, unge inkluderes ikke bare i ledelsen, men også i styrene.

Forbedringspotensialet er betydelig, for å si det litt forsiktig. I følge SSB er andelen av styremedlemmer over 45 år i aksjeselskaper i Norge over 70 prosent, mens det tilsvarende tallet for allmennaksjeselskaper er 85 prosent. Dette var bakteppet da Næringsforeningens ressursgruppe U37, vårt «ung- nettverk», tok initiativ til prosjektet Styrekandidatene.

– Ressursgruppen U37 tok dette initiativet i 2017. De unge men har ikke stemmerett, og er unntatt fra det juridiske ansvaret som ordinære styremedlemmer er underlagt.

Gode erfaringer

Rikke Avaldsnes (33) jobber til daglig i Bouvet, og er én av dem som nå gjennomfører sin «styrepraksis».

– Jeg har vært del av styret i Kolumbus siden desember i fjor. Selv om det meste av arbeidet har foregått på Teams på grunn av pandemien, har det vært veldig interessant. For et stort transport- og mobilitetsselskap som Kolumbus har pandemien selvsagt vært en stor utfordring, med betydelig passasjertap og omfattende smitteverntiltak. Slik sett har mye av arbeidet båret preg av krisehåndtering, og det har vært spennende å være med på, sier Rikke Avaldsnes.

Hun opplever at den faglige bakgrunnen hennes som IT konsulent er verdifull i styrearbeidet.

– Det har vært svært interessant å være med på de framtidsrettede diskusjonene med fokus på teknologi. Kolumbus
jobber aktivt for å finne ut hvordan folk vil forflytte seg i framtiden. Vil det være billettfritt, reiser basert på distanse, eller selvkjørende busser. Spørsmålene er mange.

Hun er selv det hun betegner som «storforbruker» av Kolumbus sine tjenester, og opplever dette som en fordel å ha med seg inn i styrerommet.

Fått permanente styreverv

Mauricio Londono (36) har sitt daglige virke som forretningsutvikler i Sopra Steria, og innehar nå flere styreverv i rekrutteringsselskapet Q10.
– Jeg gikk inn i styret i fjor høst, og har i likhet med Rikke opplevd hvordan pandemien har preget arbeidet. Etter et godt år i 2019. opplevde selskapet en kraftig nedgang i omsetningen i 2020. Nå ser det lysere ut, og jeg opplever at jeg gir verdifulle bidrag særlig knyttet til den digitale kompetansen min. Q10 er et relativt lite og oversiktlig selskap, noe som har vært en fordel for meg som nytt styremedlem, forteller Mauricio Londono.

Mye tyder på at han har gjort en god jobb, og at selskapet ser behovet for mer ung, digital, kompetanse. Han er nemlig ønsket med videre som ordinært styremedlem, både i morselskapet Q 10 Personell, og i datterselskapene Q 10 Offshore og Q 10 Offshore Service.

Klassisk vinn-vinn

Begge opplever altså bratte læringskurver i rollen som styremedlem. Samtidig er de tydelige på at gevinstene for bedriftene/ virksomhetene som slipper dem inn i styrene sine, også er betydelige.
– Vi har kanskje lettere for å bevege oss «ut av boksen, og vi kan bidra med oppdatert kompetanse. Dette gjelder særlig på områder som teknologi og digitalisering. I tillegg representerer vi viktige kunde- og brukergrupper for disse selskapene. Dermed kan vi bringe med oss erfaringer og innspill som kan være nyttige i bedriftenes utviklingsarbeid. Dette er en klassisk vinn- vinn situasjon, avslutter Rikke Avaldsnes og Mauricio Londono.

PS! Har din bedrift behov for en ung styrekandidat? Ta kontakt med: topstad@naeringsforeningen.no i nettverket vårt opplevde at det var krevende å komme i posisjon for styreverv. Det var enighet over hele linjen om at dette var et tap både for de unge, og for bedriftene selv, forteller Elianne Strøm Topstad som administrerer prosjektet fra Næringsforeningens side.

Styrekandidatene er et prosjekt der ulike bedrifter/virksomheter og unge, motiverte personer som befinner seg tidlig i yrkesløpene, deltar. Etter en grundig seleksjon under tøff konkurranse, blir en
håndfull kandidater valgt ut til å fungere som styremedlemmer i ett år i en
av bedriftene som deltar i ordningen (se faktaboks). De nye, unge, styremedlemmene deltar for fullt i alle deler av styrets arbeid,

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.