Desert Control utvider avtalen med Mawarid og forbereder strategisk partnerskap

Det norske AgTech-selskapet Desert Control har utviklet en flytende naturlig leire som kan gjøre ørken grønn, og redusere vannforbruk for landbruk, skoger, og grønne landskap. Selskapet inngikk 8. juni 2021, intensjons- avtale med landbruks- og naturverngiganten Mawarid og Barari Natural Resources i Abu Dhabi, De forente arabiske emirater (FAE). I dag melder selskapet om at avtalen utvides på grunnlag av positive resultater fra pilotprosjektet. Samtidig går partene videre mot fase to hvor intensjonen er å gå til markedet med et strategisk partnerskap for akselerert distribusjon av Desert Control sin flytende nanoleire, Liquid Natural Clay (LNC), for storskala operasjoner i emiratene.
22.oktober 2021 Desert Control
Ayman El Gayar, konsernsjef i Mawarid og Ole Kristian Sivertsen, CEO i Desert Control (Al Ain, Abu Dhabi)

Desert Control AS (DSRT) utvider avtalen med Mawarid og forbereder strategisk partnerskap.

Desert Control melder om positiv utvikling av pilotprosjektet med Mawarid. Basert på de positive interim resultatene og det vellykkede samarbeidet med Mawarid og Barari, utvides avtalen for å inkludere flere områder, inkludert mer strategiske jordbruksavlinger og anvendelser av LNC som kan utvide forretnings-mulighetene for partene ytterligere. Samtidig går partene videre mot fase to av intensjonsavtalen som handler om å etablere et strategisk partnerskap for akselerert distribusjon og utrulling av LNC prosjekter for storskala operasjoner i De forente arabiske emirater og Midtøsten-regionen.

– Grunnlaget for vellykket partnerskap bygges på felles verdier og en samlende kultur som skaper varige relasjoner og tillit. Måten vi har samarbeidet med Mawarid og Barari i piloten viser at vi allerede bygger et solid fundament for å lykkes, sier administrerende direktør i Desert Control, Ole Kristian Sivertsen.

Den første fasen inkluderer en pilot som består av å skape dyrkbar matjord i ørkenen samt å redusere vannforbruk innen jordbruk samt for skoger, treplanting, og naturvern ved hjelp av Desert Controls flytende nanoleire. Prosjektet omfatter en rekke landbrukseiendommer og skoger som forvaltes av Mawarid.

– Mawarid og Barari skaper verdi ved å være i forkant av innovasjon og bærekraftig praksis for å forbedre miljøet og samtidig drive lønnsom vekst, sier konsernsjef i Mawarid, Ayman El Gayar. I samarbeid med Desert Control kan vi spare vann, redusere gjødselbruk, forbedre ørkenjord, bekjempe ørkenspredning og redusere kostnadene for vår egen drift så vel som for våre kunder. Partnerskapet vårt vil kunne skape enorm positiv miljøpåvirkning i De forente arabiske emirater for hele Midtøsten-regionen.

Partene er optimistiske med tanke på utsiktene for å lykkes med etableringen av partnerskapet basert på foreløpige resultater fra pilotfasen. Partene uttrykker videre at samarbeidet så langt har vært enestående, noe som underbygger en god kulturell match og et solid grunnlag for fremtidig partnerskap.

Desert Control har et globalt marked for flytende nanoleire, og gjennom intensjonsavtalen vil Mawarid sikres eksklusive rettigheter for De forente arabiske emirater med potensial til å utvide partnerskapet til å dekke Midtøsten og Nord-Afrika. Målsetningen er at dette vil skje gjennom etablering av et partnerskap hvor Desert Control fortsetter utvikling og produksjon av nanoleiren, mens partnerskapet – Desert Control og Mawarid kollektivt – vil utvikle markedskanaler og ta ansvar for prosjektgjennomføring for behandling av landområder med LNC innen landbruk, skogforvaltning, treplanting, grønne landskap og naturvern.

Endelig avtale for partnerskapet gjenstår, og vil ferdigstilles basert på resultater fra piloten og kommersielle forhandlinger mellom partene. Selskapet kan derfor ikke gi noen garanti for at samarbeidet som vurdert er gjennomførbart eller at ytterligere avtale vil bli inngått i fremtiden, men bemerker at utviklingen er positiv.

Selskapet understreker også at pilotprosjektet ikke er fullført og at endelige resultater kan avvike fra foreløpige resultater. Endelige resultater fra pilotprosjektet forventes i andre halvdel av november.