Morten Harket og Harald N. Røstvik live på UiS
Siden 1988 har a-ha-vokalisten Morten Harket og professor Harald N. Røstvik samarbeidet om å få miljøspørsmål på den offentlige dagsorden. Dette har ført til en rekke prosjekter. Den mest kjente er kanskje importen av den første elbilen til Norge. I 1989 begynte de å kjøre den gjennom bomveiene i Oslo uten å betale gebyrer. Dette var starten på å presse regjeringen til å innføre verdens beste elbilinsentiver.
Banebrytende film om solenergi
Et annet samarbeid var filmen The Sunshine Revolution, som først kom ut for 30 år siden, i 1991, ett år etter at Røstvik ga ut boken sin under samme tittel.
Denne filmen var banebrytende i måten den beskrev hvordan det moderne livet ofte fører til en nedbrytning av det naturlige miljøet. Men filmen gikk et skritt videre, ved å utforske hvordan solenergi kan løse mange av disse problemene. The Sunshine Revolution peker på enkeltpersoners og politikeres rolle i å sikre fremtidens fornybare energi, ren transport, en mer økologisk byggeindustri og et trygt miljø uten oljekriger.
Hva vil skje i løpet av de neste 30 årene?
Bli med på en live filmvisning på campus etterfulgt av en samtale mellom professor Harald N. Røstvik og Morten Harket. Sammen skal de utforske hva solskinnsrevolusjonens status var for 30 år siden, hvor vi er i dag, og hva som vil skje de neste 30 årene. Stipendiat i miljøhumorora Mehdi Torkaman og koordinator for Future Energy Hub, Helleik Syse, vil introdusere filmen og moderere diskusjonen.
Arrangementet og samtalen vil bli holdt på engelsk.
Oppmøte er gratis, men registrering er nødvendig, så registrer din deltakelse.
Andre liknende nyheter
Lyse og Nordic Edge åpner lab for mobilteknologi
Digitaliseringsministeren innvier ny 5G og IoT-lab på Innoasis i Stavanger.
Brukt IT-utstyr gir økt menneskeverd
Allservice tilbyr arbeidstrening for mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet. Nå inngår de et samarbeid med iteam hvor brukt IT-utstyr skal gi m…
Altibox vinner Norsk Kundebarometer
Altibox kommer nok en gang ut på topp blant konkurrentene i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.