Morten Harket og Harald N. Røstvik live på UiS

Solenergirevolusjonen er i gang! For tredve år siden i høst laget Morten Harket og professor Harald N. Røstvik filmen The Sunshine Revolution om det enorme potensialet til solenergi. 16. november vises nå filmen gratis på UiS, etterfulgt av en debatt med Morten Harket og Harald N. Røstvik. Møt dem begge – live på UiS.
22.oktober 2021 Universitetet i Stavanger
Morten Harket og Harald N. Røstvik live på UiS i debatt om filmen The Sunshine Revolution som de lagde for tretti år siden. Går det grønne skiftet fort nok? Hvor langt er solenergirevolusjonen kommet? Hav har endret seg siden den gang for tretti år siden ?

Siden 1988 har a-ha-vokalisten Morten Harket og professor Harald N. Røstvik samarbeidet om å få miljøspørsmål på den offentlige dagsorden. Dette har ført til en rekke prosjekter. Den mest kjente er kanskje importen av den første elbilen til Norge. I 1989 begynte de å kjøre den gjennom bomveiene i Oslo uten å betale gebyrer. Dette var starten på å presse regjeringen til å innføre verdens beste elbilinsentiver.

Banebrytende film om solenergi

Et annet samarbeid var filmen The Sunshine Revolution, som først kom ut for 30 år siden, i 1991, ett år etter at Røstvik ga ut boken sin under samme tittel.

Denne filmen var banebrytende i måten den beskrev hvordan det moderne livet ofte fører til en nedbrytning av det naturlige miljøet. Men filmen gikk et skritt videre, ved å utforske hvordan solenergi kan løse mange av disse problemene. The Sunshine Revolution peker på enkeltpersoners og politikeres rolle i å sikre fremtidens fornybare energi, ren transport, en mer økologisk byggeindustri og et trygt miljø uten oljekriger.

Hva vil skje i løpet av de neste 30 årene?

Bli med på en live filmvisning på campus etterfulgt av en samtale mellom professor Harald N. Røstvik og Morten Harket. Sammen skal de utforske hva solskinnsrevolusjonens status var for 30 år siden, hvor vi er i dag, og hva som vil skje de neste 30 årene. Stipendiat i miljøhumorora Mehdi Torkaman og koordinator for Future Energy Hub, Helleik Syse, vil introdusere filmen og moderere diskusjonen.

Arrangementet og samtalen vil bli holdt på engelsk.

Oppmøte er gratis, men registrering er nødvendig, så registrer din deltakelse.