Ny teknologidirektør i Laerdal

Morten Jacobsen er ansatt som ny teknologidirektør (CTO) i Laerdal Medical. Dette er en strategisk utnevnelse for å utvikle og bruke teknologi til å forbedre kompetansen og tilliten til helsepersonell, og dermed bidra til å redde flere liv, melder selskapet.
04.februar 2022 Laerdal Medical
Morten Jacobsen

Den nye teknologidirektøren vil tilføre dyp ekspertise innen forbrukerdrevet teknologi, forretningsintelligens og bedriftsarkitektur. Jacobsen kommer fra stillingen som EVP CTO i Sbanken ASA, Norges første rent digitale bank. Der ledet han deres innsats for å fremtidssikre deres bankteknologi og revitalisere bankens modell for produkt- og teknologiutvikling. Han har også 14 års erfaring fra lederroller blant annet Schibsted News Media, Schibsted Product & Technology og VG.

– Morten har lange erfaring fra bedrifter med sterkt kundefokus og innovativ teknologiutvikling, og han forstår utfordringene og mulighetene i denne sektoren. Hans internasjonale ledererfaring vil ytterligere styrke Laerdal Medical og posisjonere oss bedre for å nå målet om å bidra til å redde én million liv, hvert år, innen 2030, sier Alf-Christian Dybdahl, CEO i Laerdal Medical

Jacobsen vil lede teknologiarbeidet som skjer i Norge, USA, Kina, India og Danmark, og ta i bruk teknologier som kan akselerere organisasjonenes evne til å nå mange med sine løsninger. Det kan være gjennom er e- læring, virtuell virkelighet, kunstig intelligens, 3D-animasjon og annen forskning og utvikling for helsesektoren.

–  Teknologi er i episenteret for opplæring av helsepersonell, og jeg gleder meg til å jobbe med teamene våre rundt om i verden for å fremme produktene og løsningene våre som bidrar til å forbedre pasientbehandlingen og resultatene, sier Morten Jacobsen, Chief Technology Officer (CTO) i Laerdal Medical.

–  Kvalitet og innovasjon har alltid vært fremst i arbeidet til Laerdal. Økt fokus på pasientsikkerhet og økende etterspørsel etter digital og virtuell opplæring for helsepersonell på grunn av koronapandemien har gjort at digitale løsninger til en viktig del av opplæringsplanen for helsevesenet. Med denne nye utnevnelsen setter vi fart på dette arbeidet, sier Dybdahl.

Morten Jacobsen tiltrer stillingen 1. mars.

Om Laerdal Medical

Laerdal er dedikert til målet om å bidra til å hjelpe til med å redde liv. I mer enn 60 år har Laerdal vært verdensledende innen helsetjenester utdanning, trening og terapiløsninger. Vi utvikler produkter, programmer og digitale løsninger designet for å øke overlevelsen og forbedre pasientresultatene. Ved å implementere faktabaserte løsninger innenfor gjenoppliving, pasientsikkerhet og global helse, vil Laerdal adressere behovene til helseorganisasjoner og bidrar til å bygge kompetanse hos helsepersonell, lærere og lekfolk. Sammen med våre partnere mener vi at vi kan bidra til å redde én million flere liv, hvert år, innen 2030. Laerdal er et globalt selskap i 25 land over hele verden med hovedkontor i Stavanger, Norge.

Lyse og Nordic Edge åpner lab for mobilteknologi

Digitaliseringsministeren innvier ny 5G og IoT-lab på Innoasis i Stavanger.

Brukt IT-utstyr gir økt menneskeverd

Allservice tilbyr arbeidstrening for mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet. Nå inngår de et samarbeid med iteam hvor brukt IT-utstyr skal gi m…

Altibox vinner Norsk Kundebarometer

Altibox kommer nok en gang ut på topp blant konkurrentene i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.