Årets bedrift: – Gode forbilder

I morgen deles Årets Bedrift ut for 34. gang. Fem flotte nominerte bedrifter som er gode forbilder for det utrolige næringslivet vi har i regionen.
16.mars 2021 Av Lars Idar Waage

Årets Bedrift har blitt en viktig tradisjon gjennom alle disse årene. Næringsforeningen representrer nå rundt 2000 medlemsbedrifter, og merker en stadig økende interesse for prisen - både hva medieomtale og innspill til kandidater fra bedriftene angår. I 2020 mottok Næringsforeningen nærmere 100 forslag.

– I løpet av disse 34 årene har prisen Årets bedrift overlevd oppturer og nedturer, finanskriser, oljekriser og nå altså en pandemi. De fem nominerte bedriftene er alle gode forbilder for det utrolige næringslivet vi har i denne regionen, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

I år som så mange år er Handelsbanken og Ole Henry Slette trofaste partnere til prisen, og juryen ledes av Næringsforeningens styreleder Ådne Kverneland. Blant tidligere vinnere finner vi en solid samling virksomheter, som i all hovedsak eksisterer i beste velgående, selv om 2020 ble et tøft år.

– Det har vært et svært krevende år for næringslivet! I Næringsforeningen har det handlet mye om fellesskap og om erfarings- og kunnskapsdeling mellom bedriftene i håndteringen av pandemien. Vi tror at å samles rundt Årets bedrift er en egnet anledning til å dyrke fellesskapet, stå sammen og heie på de som viser vei. Her er det ikke bare «oss selv», men «vi», mener Minge.

Fjorårets vinner var Sparebank 1 SR-Bank

Egentlig skulle prisen deles ut under en storslått festkveld i Atlantic Hall på senhøsten. Nå blir det som et digitalt møte fra Næringsforeningens TV-studio.

– Her blir det litt underholdning og intervjuer med de nominerte før ordfører Kari Nessa Nordtun deler ut prisen, sier direktøren og fortsetter:

– Nå gleder vi oss. Bronsestatuetten, som er laget av den nå avdøde billedhuggeren Hugo Frank Wathne, er nypusset og navnet på vinneren er inngravert.

Sendingen kan man følge direkte her.

Les mer om de fem nominerte kandidatene

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.