Klart for tidenes konferansehøst

Med pandemien forhåpentligvis på retur åpner det mange muligheter for møte- og konferansevirksom-heten utover høsten. Næringsforeningen har iallfall planene klare.
09.august 2021 Av Lars Idar Waage

Allerede fra midten av august er de første møtene i gang. Næringsforeningen håper å kunne avholde alle fysisk for de som ønsker det.

– Vi gleder oss til å kunne ha møter der vi møtes ansikt til ansikt selv om vi vil avholde noen webinarer og møter i Teams videre,
sier Inger Tone Ødegård, strategidirektør i Næringsforeningen.

Spesielt vil det bli fysiske møter på de såkalte treffpunktene, der medlemmer og administrasjonen i foreningen møtes med jevne mellomrom.

– I de digitale møtene ser vi ikke hverandre. Men på fysiske møter vil vi få helt andre impulser fra medlemmene. Vi gleder oss veldig til å avholde disse fra Ryfylke i nord til Dalane i sør, sier hun.

Store konferanser

Høsten 2020 ble noen større arrangementer avhold, som Pionér og LEAN-dagen. Et populært arrangement som FOLK ble imidlertid avlyst. Nå satses det knallhardt på høsten, med store arrangementer på løpende bånd.

– Pionér har jo blitt et flaggskip som bærekraftskonferansen, men FOLK har jo vært veldig populært og ikke blitt arrangert siden våren 2019. Nå håper vi folk vil samles om disse konferansene, sier strategidirektøren.

Noen større arrangementer er også i samarbeid med andre. Stavanger Energy Conference  og OTD er eksempler på samarbeidsprosjekter.

– Som Energihovedstad må vi lage arrangementer som både favner bredden og har fokus på transformasjonen i bransjen, mener Ødegård.

Kjente navn

Noen lokale arrangementer får også kjente navn på besøk. Bent Høie har vært et navn som har vært på alles lepper det siste halvannet året. I september kommer han på Tungenesmøtet sammen med blant andre Vikings Eirik Bjørnø.

I høst blir det selvsagt også gjensyn med flere av de suksessrike samlingene. Lederskolen går inn i sin trettende sesong og gjennom fire samlinger vil det tas opp tidsaktuelle temaer. LinkedIn-skolen vil ha sine to siste samlinger, mens både Salg for selgere og Børs og fakultet vil fortsette. Det samme vil Bygg- og anleggsskolen.

– Å gjennomføre Salg for selgere digitalt har vært utfordrende, dette er et møte som passer best fysisk der man samles og lærer av hverandre, forklarer Ødegård.

Næringsforeningen har også et engelskspråklig program for å sikre at de nye som rekrutteres til regionen for
å jobbe har et tilbud for å bli inkludert i vår region. Oppdatert møteliste finnes på våre engelske nettsider.

Møtene som har fått spikret dato høsten 2021:

August:

10. november: Treffpunkt Sola
25. november: Salg for selgere
26. november: Lederskolen 4

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.